logotyp

Klasy 4-6

Zapraszamy do skorzystania z:

Warsztatów (60 - 90 min) - część teoretyczna a następnie część plastyczna i/lub praca zespołowa

 

WAŻNE INFORMACJE

zajęcia prowadzone od wtorku do piątku, w godzinach: od 10.00 do 15.00, 

rezerwacji zajęć należy dokonać z minimum tygodniowym wyprzedzeniem;

opłata za warsztat– 18 zł od każdego uczestnika, w cenie warsztatu wejście na wystawy, udział opiekuna bezpłatny;

opłata za cykl – 60 zł od każdego uczestnika, w cenie cztery warsztaty oraz wejście na wystawy, udział opiekuna bezpłatny;

wielkość grupy od 10 do 60 uczestników. W przypadku grup ponad 30 osobowych nauczyciel musi wybrać dwa różne tematy, wówczas lekcje/warsztaty prowadzimy równolegle w dwóch salach;

Prowadzimy również warsztaty i lekcje z dojazdem do placówki w cenie od osoby: 20 zł na terenie Łodzi, 35 zł na terenie województwa łódzkiego. 

Zapisy i pytania od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-16:00 pod numerem 665 655 606 lub za pomocą maila edukacja@maie.lodz.pl

WARSZTATY
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_7.png

Warsztaty świąteczne

Poznaj z nami tajemnice różnych świąt. To wyjątkowa okazja, aby dzieci mogły tworzyć piękne prace inspirowane tradycyjnymi wyrobami ludowymi.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Odkrywanie polskiej tradycji: Podczas każdego warsztatu dzieci dowiedzą się więcej o bogactwie i pięknie polskich tradycji świątecznych. Poznamy historie związane z Bożym Narodzeniem lub Wielkanocą, ucząc się o naszych korzeniach kulturowych
  • Strasznie ciekawe zwyczaje (październik): Odkryjemy celtyckie korzenie popularnego dziś Halloween. Porozmawiamy o słowiańskim święcie Dziadów. Poznamy prastary zwyczaj tworzenia karaboszek i sami je wykonamy.
  • Tworzenie ozdób bożonarodzeniowych (grudzień): Dzieci będą miały okazję przygotować własne ozdoby na choinkę, wykorzystując tradycyjne techniki i materiały. Poznamy piękno polskich zwyczajów świątecznych i odkryjemy magię ręcznie robionych ozdób.
  • Tworzenie ozdób Wielkanoc (marzec/kwiecień): W czasie warsztatów wielkanocnych uczestnicy będą tworzyć "Kurek dyngusowy", poznając przy tym symbolikę i znaczenie dawnych zwyczajów.

Podstawa programowa

  • Plastyka: III.3, III.7
  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_18.png

Lalkowy Teatr Feniksa

Podczas tych niezwykłych zajęć dzieci będą mieć okazję poznać magicznego ptaka Feniksa! Przeniosą się w świat teatru, scenografii teatralnej i aktorów lalkowych.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Poznanie różnorodnych typów lalek teatralnych: Dzieci dowiedzą się, jakie są typy lalek teatralnych, ich nazwy oraz budowę. Poznamy marionetki, kukiełki, pacynki i wiele innych.
  • Twórcze działanie: W duchu kreatywności i zabawy dzieci będą miały okazję stworzyć własną lalkę teatralną inspirowaną magicznym ptakiem – Feniksem. Poznamy techniki animacji i odkryjemy sztukę ożywiania lalek.
  • Rozwój zdolności teatralnych i wyobraźni: Te warsztaty to doskonała okazja do rozwijania zdolności manualnych i wyobraźni. Każde dziecko będzie mogło poczuć się jak prawdziwy twórca i aktor.

Podstawa programowa:

  • Plastyka: I.3, II.5, 
  • Język polski: I.1, I.7,  Klasa IV-VI: I.2
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_8_0.png

Tajemnice wycinanki

Uczestników czeka fascynująca podróż do świata tradycyjnej sztuki ludowej!  Dowiedzą się, jak wycinanki były wykorzystywane do dekorowania polskich chałup, poznając przy tym historię i znaczenie tej niezwykłej formy rękodzieła.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Odkrywanie polskiej tradycji: świetna lekcja historii i sztuki wycinankarstwa, wykorzystywanej do dekorowania domostw. 
  • Rozwój zdolności manualnych i wyobraźni: uczestnicy poznają tajniki tej wyjątkowej sztuki, tworząc swoją własną wycinankę - inspirowaną wzorami ze zbiorów naszego muzeum.
  • Tradycja we współczesnej sztuce: wycinanka to nie tylko relikt przeszłości, uczestnicy zobaczą współczesne realizacje odwołujące się graficznie do motywu wycinanki. 

Podstawa programowa

  • Plastyka: III.3, III.7
  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_12.png

Warsztat  Zyg Zag

W trakcie warsztatu opowiemy jak wyglądała praca garncarza oraz jak się zmieniała na przestrzeni tysięcy lat. 

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

Uczestnicy dotkną kopii średniowiecznych naczyń. Opowiemy, jak archeolodzy odkrywają przeszłość i jak znaleziska ceramiki pomagają w odpowiedzi na pytanie "jak dawnej żyli ludzie?".

Rozwój umiejętności manualnych, do wyboru podczas zapisu: 

  • wyklejenie szablonu naczynia z przygotowanej masy solnej. Szablony posiadają różne typy ornamentów, które należy dokończyć za pomocą dostępnych narzędzi/ lub 
  • wylepienie przestrzennego naczynia z wałeczków z gliny samoutwardzalnej. Naczynia ozdabia się w różne ornamenty za pomocą dostępnych narzędzi. Wymagana dopłata do warsztatów 5 zł od osoby.

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, I.4, II.4, Klasa IV: III.3, Klasa V: I.1
  • Plastyka: I.1, II.1, II.3, III.1, III.7

 

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_11.png

W barbarzyńskiej Łodzi

Warsztaty, które przeniosą uczestników w czasy pierwszych wieków naszej ery, kiedy na terenach dzisiejszej Łodzi mieszkali tajemniczy barbarzyńcy. Poznamy ich historię, codzienne życie i wygląd.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Praca archeologa: Omówimy, jak archeolodzy odkrywają przeszłość. Dzieci dowiedzą się, jak wygląda praca archeologa i jakie skarby można znaleźć pod ziemią.
  • Łódzcy Barbarzyńcy: Poznamy fascynujące postacie, takie jak Retkińska Księżniczka i Wojownik z ul. Szczecińskiej, których odkrycia wniosły wiele informacji o dawnych mieszkańcach tych terenów.
  • Twórcze działanie: Dzieci będą miały okazję zaprojektować swoich własnych barbarzyńców, używając szablonów oraz zróżnicowanych technik plastycznych. To świetna okazja do rozwijania kreatywności i umiejętności manualnych.

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, I.2, I.5. Klasa IV: I.2, III.4; klasa V: 1.2
  • Plastyka: I.6, II.6
Warsztaty archeologiczne
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_25.png

Bolesław Chrobry - władca i wojownik

W 2025 r. mija 1000 lat od pierwszej koronacji na ziemiach polskich. 

W związku z tym chcemy ponownie odkryć postać Bolesława Chrobrego.

  • Opowiemy o tym, jakie działania polityczne, militarne i gospodarcze doprowadziły go do koronacji.
  • Spojrzymy na czasy Chrobrego przez pryzmat historii lokalnej - znalezisk archeologicznych z jego czasów z terenów województwa łódzkiego. 
  • Uczniowie poznają też zasady prowadzenia prac archeologicznych i dowiedzą się jak postępować w przypadku znalezienia zabytku. 

Podstawa programowa

  • Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: IV.2, Klasa V: V.3
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_26_0.png

Historia jak z obrazka: Tajemnice Tkaniny z Bayeux*

Dzielni wojownicy, dalekie wyprawy i wielkie bitwy – podczas zajęć wyruszymy w podróż do średniowiecznej Europy. 

  • Dowiemy się czym jest tkanina z Bayeux oraz przeanalizujemy co przedstawia. 
  • Zwrócimy uwagę na to, jak żyli ludzie w średniowiecznej Europie, jak się ubierali, jak walczyli i jakie zwierzęta im towarzyszyły.
  • Następnie stworzymy własną historię jak z obrazka.

*ręcznie haftowane płótno z XI wieku; cenne ikonograficzne źródło historyczne. W roku 2007 zostałp wpisane na listę UNESCO Pamięć Świata.

Podstawa programowa

  • Historia: I.4, II.1, II.4, III.1, Klasa IV: III.1, III.3, Klasa V: IV.2, IV.3
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_17.png

Kroniki młodego archeologa 

Lekcja muzealna poświęcona zagadnieniu jakim jest archeologia. 

  • Uczestnicy w jej trakcie dowiedzą się kim jest archeolog oraz czym zajmują się osoby badające tą dziedzinę nauki. 
  • Prowadzący pokażą jak wygląda praca na stanowisku archeologicznym od podszewki. 
  • Na koniec uczestnicy utrzymają zadanie przeprowadzenia miniaturowych wykopalisk i dokonanie dokumentacji na karcie ewidencyjnej tego co uda im się odnaleźć w trakcie pracy.

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, I.2, I.4, II.3, II.5, Klasa IV: III.2

     

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_16_0.png

Średniowieczne miasto

Podczas  zajęć uczniowie będą odkrywać tajemnice życia miejskiego w średniowieczu oraz poznawać początki miast polskich, w tym również historię Łodzi. 

  • Prezentacja multimedialna pozwoli na poznanie lokacji na prawie magdeburskim, zgłębienia tajemnic budynków i poznania profesji mieszkańców miasta. 
  • Utrwalenie wiedzy w formie fascynującej gry strategicznej. Podzieleni na sześcioosobowe grupy, będą mieli za zadanie rozbudowywać swoje miasto zgodnie z zasadami gry.
  • Ta niezwykła gra nie tylko dostarczy uczestnikom wiedzy historycznej, ale także będzie doskonałym narzędziem do nauki współpracy, komunikacji oraz strategicznego myślenia.

Podstawa programowa

  • Historia: I.4, II.2, III.3  Klasa IV: I.2, Klasa V: IV.2, IV.3,VI.4
  • kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_14_1.png

Gra stara jak świat

Ludzie od tysięcy lat wymyślali różne zajęcia mające na celu zapewnienie im rozrywki. Jedną z metod spędzania wolnego czasu stały się różnego rodzaju gry logiczne oparte na rywalizacji. 

  • Poznamy gry, które dzięki znaleziskom archeologicznym oraz źródłom pisanym udało się odtworzyć. 
  • Opowiedzmy w co grali starożytni Egipcjanie, Rzymianie czy Wikingowie.  
  • Uczniowie zagrają w wybrane gry historyczne.

Podstawa programowa

  • Historia: II.5, Klasa IV: III.3, Klasa V: I.2, I.5, IV.3
Projekt „Chrobry 1025”

„Chrobry 1025” to cykl czterech spotkań  dla klas 4-5 Szkoły Podstawowej.

  • Koszt udziału w projekcie to 60 zł od ucznia.
  • Nauczyciel jak i uczniowie otrzymają poświadczenie udziału w projekcie. 
  • Nauczyciel otrzyma dodatkowe materiały dydaktyczne do wykorzystania na lekcji. 

W 2025 r. mija 1000 lat od pierwszej koronacji na ziemiach polskich. W związku z tym chcemy ponownie odkryć postać Bolesława Chrobrego. Opowiemy o tym, jakie działania polityczne, militarne i gospodarcze doprowadziły go do koronacji. Spojrzymy na czasy Chrobrego przez pryzmat historii lokalnej - znalezisk archeologicznych z jego czasów z terenów województwa łódzkiego. Uczniowie poznają też zasady prowadzenia prac archeologicznych i dowiedzą się jak postępować w przypadku znalezienia zabytku. 

Tematy spotkań:

  • Odkrywamy przeszłość

Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, skąd czerpiemy wiedzę o historii. Dowiemy się jakie są rodzaje źródeł historycznych i które z nich dotyczą czasów Chrobrego. Poznamy zasady pracy archeologa oraz postępowania w przypadku znalezienia zabytku. Uczniowie wezmą udział w mini wykopaliskach i wypełnią dokumentację z tych wykopalisk. Będą mogli wziąć do ręki repliki różnych zabytków odnalezionych podczas wykopalisk archeologicznych. Zajęcia uzupełni wizyta na fragmencie wystawy archeologicznej. 

  • Okiem gospodarza

Podczas warsztatów dowiemy się, jak Chrobry rozwinął gospodarkę i obronność. Poznamy wygląd grodów i podgrodzi. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o rolę, jaką odgrywały te budowle. Opowiemy o grodzie w Tumie, którym dziś opiekuje się nasze Muzeum. Odkryjemy osady służebne i zajęcia ludności w nich mieszkającej. Poznamy denary bite przez mennicę książęcą Bolesława Chrobrego. W ramach warsztatów każde dziecko wykona replikę tej najsłynniejszej polskiej monety. Czy wiecie, że w zbiorach naszego Muzeum jest denar Chrobrego?

  • Wojny i podboje

Tym razem przyjrzymy się działaniom wojennym, które toczył Chrobry. Prześledzimy przebieg działań wojennych na mapie. Spojrzymy na podboje władcy w świetle znalezisk archeologicznych z województwa łódzkiego. Poznamy uzbrojenie drużyny książęcej. Nauczymy się nazw elementów tego uzbrojenia. Każde dziecko wykona tarczę obronną. Będzie też możliwość przymierzenia elementów stroju woja.

  • Droga do korony

Podczas warsztatów poznamy kulisy działań dyplomatycznych Chrobrego i odkryjemy długą drogę, która przywiodła go do korony królewskiej. Pracując z tekstem źródłowym poznamy kulisy zjazdu gnieźnieńskiego. Odtworzymy też okoliczności i moment koronacji Bolesława Chrobrego w 1025 r. Przyjrzymy się obrazowi Jana Matejki przedstawiającemu to wydarzenie. Na koniec uczniowie uwiecznią na tkaninie zjazd gnieźnieński i pierwszą na ziemiach polskich koronację. 

Podstawa programowa

  • Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: IV.2, Klasa V: V.3
SKANSEN W KWIATKÓWKU I GRODZISKO W TUMIE

Skansen w Kwiatkówku i Grodzisko w Tumie

Zapraszamy na niezapomnianą przygodę edukacyjną do Skansenu w Kwiatkówku i do Grodziska w Tumie! Oba miejsca łączy malownicza ścieżka przyrodnicza.

Odkryj tajemnice historii i kultury naszego regionu dzięki sezonowej ofercie, trwającej od kwietnia do czerwca, w malowniczej miejscowości Kwiatkówek pod Łęczycą. Wzbogać swoją wycieczkę klasową o fascynujące zajęcia, które odbywają się w czwartki.

Zobacz zabudowę Łęczyckiej Zagrody Chłopskiej, przespaceruj się ciekawą ścieżką edukacji kulturowo-przyrodniczej oraz poczuj historię średniowiecza otoczony wałami grodziska w Tumie.  Nasze zajęcia zapewniają interaktywny sposób nauki, który angażuje uczniów i pozwala im zgłębić bogactwo dziedzictwa kulturowego naszego regionu. 

Uwaga! Zapisy na zajęcia: Skansen tel: 888 224 867 lub e-mail: skansen@maie.lodz.pl. Szczegółowy opis na stronie https://tum.maie.lodz.pl/media/system/aktualnosci/EDUKACJA-W-PLENERZE-OFERTA-kwiecien-czerwiec-2024.pdf