Instytucja Kultury
Samorządu Województwa Łódzkiego

ikona wojewodztwo lodzkie

Klasy 4-6

Zapraszamy do skorzystania z:

Oprowadzania z edukatorem (1-1,5h) - tematyczna podróż przez wystawę archeologiczną (30 min) i etnograficzną (30 min), ewentualnie numizmatyczną (30 min); lub/i

Warsztatów muzealnych (60 - 90 min)- każde spotkanie rozpoczyna się wizytą na fragmencie wystawy związanej tematycznie z warsztatem (15 minut) i jest zwieńczone warsztatem plastycznym (30 minut); lub/i

Lekcji muzealnych (45 min - 1h) - lekcja wprowadza szczegółowo w dany obszar. W zależności od tematyki może zawierać wejście na fragment wystawy, prezentację części teoretycznej, jak i część praktyczną - zadania w zespołach.

 

WAŻNE INFORMACJE

warsztaty prowadzone od wtorku do piątku, w godzinach: od 10.00 do 15.00, 

rezerwacji zajęć należy dokonać z minimum tygodniowym wyprzedzeniem;

opłata za warsztat– 18 zł od każdego uczestnika, w cenie warsztatu wejście na wystawy, udział opiekuna bezpłatny;

opłata za edukatora – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;

opłata za lekcję – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu do muzeum od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;

opłata za cykl – 60 zł od każdego uczestnika, w cenie cztery warsztaty oraz wejście na wystawy, udział opiekuna bezpłatny;

wielkość grupy od 10 do 30 uczestników. W przypadku grup większych nauczyciel musi wybrać dwa lub trzy różne tematy, wówczas warsztaty prowadzimy równolegle;

Prowadzimy również warsztaty i lekcje z dojazdem do placówki w cenie od osoby: 20 zł na terenie Łodzi, 35 zł na terenie województwa łódzkiego. 

Zapisy i pytania od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-16:00 pod numerem 665 655 606 lub za pomocą maila edukacja@maie.lodz.pl

OPROWADZANIE

1. Wystawa etnograficzna "Szare jak ziemia, barwne jak pamięć"

Wystawa etnograficzna przenosi nas w świat wsi rawskiej, opoczyńskiej, łowickiej i sieradzkiej. Świat ten zamknięto w kadrach ukazujących życie rodzin chłopskich lat międzywojennych i wcześniejszych, od narodzin do śmierci, wpisane w cykl pór roku.

2. Wystawa archeologiczna stała "Przeszłość wydobyta z ziemi"

Wystawa archeologiczna pokazuje teren Polski Środkowej z perspektywy archeologii i jej znalezisk. Zaprasza w podróż przez epoki od paleolitu do późnego średniowiecza, ponad 100 tysięcy lat rozwoju człowieka.

Klasę dzielimy na grupy, w każdej grupie może być maksymalnie 15 uczniów. 

WARSZTATY
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_11.png

W barbarzyńskiej Łodzi

Warsztaty, które przeniosą uczestników w czasy pierwszych wieków naszej ery, kiedy na terenach dzisiejszej Łodzi mieszkali tajemniczy barbarzyńcy. Poznamy ich historię, codzienne życie i wygląd.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Praca archeologa: Omówimy, jak archeolodzy odkrywają przeszłość. Dzieci dowiedzą się, jak wygląda praca archeologa i jakie skarby można znaleźć pod ziemią.
  • Łódzcy Barbarzyńcy: Poznamy fascynujące postacie, takie jak Retkińska Księżniczka i Wojownik z ul. Szczecińskiej, których odkrycia wniosły wiele informacji o dawnych mieszkańcach tych terenów.
  • Twórcze działanie: Dzieci będą miały okazję zaprojektować swoich własnych barbarzyńców, używając szablonów oraz zróżnicowanych technik plastycznych. To świetna okazja do rozwijania kreatywności i umiejętności manualnych.

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, I.2, I.5. Klasa IV: I.2, III.4; klasa V: 1.2
  • Plastyka: I.6, II.6
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_8_0.png

Tajemnice wycinanki

Uczestników czeka fascynująca podróż do świata tradycyjnej sztuki ludowej!  Dowiedzą się, jak wycinanki były wykorzystywane do dekorowania polskich chałup, poznając przy tym historię i znaczenie tej niezwykłej formy rękodzieła.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Odkrywanie polskiej tradycji: świetna lekcja historii i sztuki wycinankarstwa, wykorzystywanej do dekorowania domostw. 
  • Rozwój zdolności manualnych i wyobraźni: uczestnicy poznają tajniki tej wyjątkowej sztuki, tworząc swoją własną wycinankę - inspirowaną wzorami ze zbiorów naszego muzeum.
  • Tradycja we współczesnej sztuce: wycinanka to nie tylko relikt przeszłości, uczestnicy zobaczą współczesne realizacje odwołujące się graficznie do motywu wycinanki. 

Podstawa programowa

  • Plastyka: III.3, III.7
  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_12.png

Warsztat  Zyg Zag

W trakcie warsztatu opowiemy jak wyglądała praca garncarza oraz jak się zmieniała na przestrzeni tysięcy lat. 

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

Wizyta na wystawie archeologicznej: zobaczymy autentyczne naczynia od prehistorii po średniowiecze. Uczestnicy dotkną kopii średniowiecznych naczyń. Opowiemy, jak archeolodzy odkrywają przeszłość i jak znaleziska ceramiki pomagają w odpowiedzi na pytanie "jak dawnej żyli ludzie?".

Rozwój umiejętności manualnych, do wyboru podczas zapisu: 

  • wyklejenie szablonu naczynia z przygotowanej masy solnej. Szablony posiadają różne typy ornamentów, które należy dokończyć za pomocą dostępnych narzędzi/ lub 
  • wylepienie przestrzennego naczynia z wałeczków z gliny samoutwardzalnej. Naczynia ozdabia się w różne ornamenty za pomocą dostępnych narzędzi. Wymagana dopłata do warsztatów 5 zł od osoby.   

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, I.4, II.4, Klasa IV: III.3, Klasa V: I.1
  • Plastyka: I.1, II.1, II.3, III.1, III.7

 

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_7.png

Warsztaty świąteczne

Poznaj z nami tajemnice różnych świąt. To wyjątkowa okazja, aby dzieci mogły tworzyć piękne prace inspirowane tradycyjnymi wyrobami ludowymi.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Odkrywanie polskiej tradycji: Podczas każdego warsztatu dzieci dowiedzą się więcej o bogactwie i pięknie polskich tradycji świątecznych. Poznamy historie związane z Bożym Narodzeniem lub Wielkanocą, ucząc się o naszych korzeniach kulturowych
  • Strasznie ciekawe zwyczaje (październik): Odkryjemy celtyckie korzenie popularnego dziś Halloween. Porozmawiamy o słowiańskim święcie Dziadów. Poznamy prastary zwyczaj tworzenia karaboszek i sami je wykonamy.
  • Tworzenie ozdób bożonarodzeniowych (grudzień): Dzieci będą miały okazję przygotować własne ozdoby na choinkę, wykorzystując tradycyjne techniki i materiały. Poznamy piękno polskich zwyczajów świątecznych i odkryjemy magię ręcznie robionych ozdób.
  • Tworzenie ozdób Wielkanoc (marzec/kwiecień): W czasie warsztatów wielkanocnych uczestnicy będą tworzyć "Kurek dyngusowy", poznając przy tym symbolikę i znaczenie dawnych zwyczajów.

Podstawa programowa

  • Plastyka: III.3, III.7
  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_18.png

Lalkowy Teatr Feniksa

Podczas tych niezwykłych zajęć dzieci będą mieć okazję poznać magicznego ptaka Feniksa! Przeniosą się w świat teatru, scenografii teatralnej i aktorów lalkowych.

Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?

  • Poznanie różnorodnych typów lalek teatralnych: Dzieci dowiedzą się, jakie są typy lalek teatralnych, ich nazwy oraz budowę. Poznamy marionetki, kukiełki, pacynki i wiele innych.
  • Twórcze działanie: W duchu kreatywności i zabawy dzieci będą miały okazję stworzyć własną lalkę teatralną inspirowaną magicznym ptakiem – Feniksem. Poznamy techniki animacji i odkryjemy sztukę ożywiania lalek.
  • Rozwój zdolności teatralnych i wyobraźni: Te warsztaty to doskonała okazja do rozwijania zdolności manualnych i wyobraźni. Każde dziecko będzie mogło poczuć się jak prawdziwy twórca i aktor.

Podstawa programowa:

  • Plastyka: I.3, II.5, 
  • Język polski: I.1, I.7,  Klasa IV-VI: I.2
LEKCJE MUZEALNE
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_25.png

Bolesław Chrobry - władca i wojownik

W 2025 r. mija 1000 lat od pierwszej koronacji na ziemiach polskich. 

W związku z tym chcemy ponownie odkryć postać Bolesława Chrobrego.

  • Opowiemy o tym, jakie działania polityczne, militarne i gospodarcze doprowadziły go do koronacji.
  • Spojrzymy na czasy Chrobrego przez pryzmat historii lokalnej - znalezisk archeologicznych z jego czasów z terenów województwa łódzkiego. 
  • Uczniowie poznają też zasady prowadzenia prac archeologicznych i dowiedzą się jak postępować w przypadku znalezienia zabytku. 

Podstawa programowa

  • Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: IV.2, Klasa V: V.3
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_26_0.png

Historia jak z obrazka: Tajemnice Tkaniny z Bayeux*

Dzielni wojownicy, dalekie wyprawy i wielkie bitwy – podczas zajęć wyruszymy w podróż do średniowiecznej Europy. 

  • Dowiemy się czym jest tkanina z Bayeux oraz przeanalizujemy co przedstawia. 
  • Zwrócimy uwagę na to, jak żyli ludzie w średniowiecznej Europie, jak się ubierali, jak walczyli i jakie zwierzęta im towarzyszyły.
  • Następnie stworzymy własną historię jak z obrazka.

*ręcznie haftowane płótno z XI wieku; cenne ikonograficzne źródło historyczne. W roku 2007 zostałp wpisane na listę UNESCO Pamięć Świata.

Podstawa programowa

  • Historia: I.4, II.1, II.4, III.1, Klasa IV: III.1, III.3, Klasa V: IV.2, IV.3
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_17.png

Kroniki młodego archeologa 

Lekcja muzealna poświęcona zagadnieniu jakim jest archeologia. 

  • Uczestnicy w jej trakcie dowiedzą się kim jest archeolog oraz czym zajmują się osoby badające tą dziedzinę nauki. 
  • Prowadzący pokażą jak wygląda praca na stanowisku archeologicznym od podszewki. 
  • Na koniec uczestnicy utrzymają zadanie przeprowadzenia miniaturowych wykopalisk i dokonanie dokumentacji na karcie ewidencyjnej tego co uda im się odnaleźć w trakcie pracy.

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, I.2, I.4, II.3, II.5, Klasa IV: III.2

     

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_16_0.png

Średniowieczne miasto

Podczas  zajęć uczniowie będą odkrywać tajemnice życia miejskiego w średniowieczu oraz poznawać początki miast polskich, w tym również historię Łodzi. 

  • Prezentacja multimedialna pozwoli na poznanie lokacji na prawie magdeburskim, zgłębienia tajemnic budynków i poznania profesji mieszkańców miasta. 
  • Utrwalenie wiedzy w formie fascynującej gry strategicznej. Podzieleni na sześcioosobowe grupy, będą mieli za zadanie rozbudowywać swoje miasto zgodnie z zasadami gry.
  • Ta niezwykła gra nie tylko dostarczy uczestnikom wiedzy historycznej, ale także będzie doskonałym narzędziem do nauki współpracy, komunikacji oraz strategicznego myślenia.

Podstawa programowa

  • Historia: I.4, II.2, III.3  Klasa IV: I.2, Klasa V: IV.2, IV.3,VI.4
  • kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_14_1.png

Gra stara jak świat

Ludzie od tysięcy lat wymyślali różne zajęcia mające na celu zapewnienie im rozrywki. Jedną z metod spędzania wolnego czasu stały się różnego rodzaju gry logiczne oparte na rywalizacji. 

  • Poznamy gry, które dzięki znaleziskom archeologicznym oraz źródłom pisanym udało się odtworzyć. 
  • Opowiedzmy w co grali starożytni Egipcjanie, Rzymianie czy Wikingowie.  
  • Uczniowie zagrają w wybrane gry historyczne.

Podstawa programowa

  • Historia: II.5, Klasa IV: III.3, Klasa V: I.2, I.5, IV.3
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_9_1.png

Muzeum od święta

Nasze zajęcia czerpią inspirację z różnorodnych obrzędów odbywających się w trakcie roku kalendarzowego. Podczas tych wyjątkowych spotkań opowiemy o tradycjach polskich, które czasem są już zapomniane, czasem również o ich odpowiednikach z innych krajów a nawet kontynentów. Tematy do wyboru, każda lekcja opowiada o innym święcie.

  • Święto Zmarłych  -  w dawnych czasach wierzono, że dusze zmarłych odwiedzają swoje domy, dlatego pozostawiano im jedzenie na stołach lub oknach.
  • Boże Narodzenie - kolędy, są śpiewane w Polsce od XV wieku. Polska ma jedną z najbogatszych tradycji kolędowania w Europie – istnieje ponad 500 różnych kolęd!
  • Wielkanoc - Śmigus-Dyngus, ma korzenie pogańskie i pierwotnie był rytuałem oczyszczenia oraz budzenia wiosny.
  • Sobótka (Noc Kupały)-  obchodzona jest  w najkrótszą noc w roku. To święto słowiańskie związane z ogniem, wodą i miłością.
  • Dożynki - zwane również Świętem Plonów, to uroczyste obchody zakończenia żniw. Były one wyrazem wdzięczności za urodzaj i prośbą o pomyślność na kolejny rok.

Podstawa programowa

  • Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
Projekt „Chrobry 1025”

„Chrobry 1025” to cykl czterech spotkań  dla klas 4-5 Szkoły Podstawowej.

  • Koszt udziału w projekcie to 60 zł od ucznia.
  • Nauczyciel jak i uczniowie otrzymają poświadczenie udziału w projekcie. 
  • Nauczyciel otrzyma dodatkowe materiały dydaktyczne do wykorzystania na lekcji. 

W 2025 r. mija 1000 lat od pierwszej koronacji na ziemiach polskich. W związku z tym chcemy ponownie odkryć postać Bolesława Chrobrego. Opowiemy o tym, jakie działania polityczne, militarne i gospodarcze doprowadziły go do koronacji. Spojrzymy na czasy Chrobrego przez pryzmat historii lokalnej - znalezisk archeologicznych z jego czasów z terenów województwa łódzkiego. Uczniowie poznają też zasady prowadzenia prac archeologicznych i dowiedzą się jak postępować w przypadku znalezienia zabytku. 

Tematy spotkań:

  • Odkrywamy przeszłość

Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, skąd czerpiemy wiedzę o historii. Dowiemy się jakie są rodzaje źródeł historycznych i które z nich dotyczą czasów Chrobrego. Poznamy zasady pracy archeologa oraz postępowania w przypadku znalezienia zabytku. Uczniowie wezmą udział w mini wykopaliskach i wypełnią dokumentację z tych wykopalisk. Będą mogli wziąć do ręki repliki różnych zabytków odnalezionych podczas wykopalisk archeologicznych. Zajęcia uzupełni wizyta na fragmencie wystawy archeologicznej. 

  • Okiem gospodarza

Podczas warsztatów dowiemy się, jak Chrobry rozwinął gospodarkę i obronność. Poznamy wygląd grodów i podgrodzi. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o rolę, jaką odgrywały te budowle. Opowiemy o grodzie w Tumie, którym dziś opiekuje się nasze Muzeum. Odkryjemy osady służebne i zajęcia ludności w nich mieszkającej. Poznamy denary bite przez mennicę książęcą Bolesława Chrobrego. W ramach warsztatów każde dziecko wykona replikę tej najsłynniejszej polskiej monety. Czy wiecie, że w zbiorach naszego Muzeum jest denar Chrobrego?

  • Wojny i podboje

Tym razem przyjrzymy się działaniom wojennym, które toczył Chrobry. Prześledzimy przebieg działań wojennych na mapie. Spojrzymy na podboje władcy w świetle znalezisk archeologicznych z województwa łódzkiego. Poznamy uzbrojenie drużyny książęcej. Nauczymy się nazw elementów tego uzbrojenia. Każde dziecko wykona tarczę obronną. Będzie też możliwość przymierzenia elementów stroju woja.

  • Droga do korony

Podczas warsztatów poznamy kulisy działań dyplomatycznych Chrobrego i odkryjemy długą drogę, która przywiodła go do korony królewskiej. Pracując z tekstem źródłowym poznamy kulisy zjazdu gnieźnieńskiego. Odtworzymy też okoliczności i moment koronacji Bolesława Chrobrego w 1025 r. Przyjrzymy się obrazowi Jana Matejki przedstawiającemu to wydarzenie. Na koniec uczniowie uwiecznią na tkaninie zjazd gnieźnieński i pierwszą na ziemiach polskich koronację. 

Podstawa programowa

  • Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: IV.2, Klasa V: V.3
SKANSEN W KWIATKÓWKU I GRODZISKO W TUMIE

Skansen w Kwiatkówku i Grodzisko w Tumie

Zapraszamy na niezapomnianą przygodę edukacyjną do Skansenu w Kwiatkówku i do Grodziska w Tumie! Oba miejsca łączy malownicza ścieżka przyrodnicza.

Odkryj tajemnice historii i kultury naszego regionu dzięki sezonowej ofercie, trwającej od kwietnia do czerwca, w malowniczej miejscowości Kwiatkówek pod Łęczycą. Wzbogać swoją wycieczkę klasową o fascynujące zajęcia, które odbywają się w czwartki.

Zobacz zabudowę Łęczyckiej Zagrody Chłopskiej, przespaceruj się ciekawą ścieżką edukacji kulturowo-przyrodniczej oraz poczuj historię średniowiecza otoczony wałami grodziska w Tumie.  Nasze zajęcia zapewniają interaktywny sposób nauki, który angażuje uczniów i pozwala im zgłębić bogactwo dziedzictwa kulturowego naszego regionu. 

Uwaga! Zapisy na zajęcia: Skansen tel: 888 224 867 lub e-mail: skansen@maie.lodz.pl. Szczegółowy opis na stronie https://tum.maie.lodz.pl/media/system/aktualnosci/EDUKACJA-W-PLENERZE-OFERTA-kwiecien-czerwiec-2024.pdf