Klasy 4-6
Zapraszamy do skorzystania z:
Oprowadzania z edukatorem (1-1,5h) - tematyczna podróż przez wystawę archeologiczną (30 min) i etnograficzną (30 min), ewentualnie numizmatyczną (30 min); lub/i
Warsztatów muzealnych (60 - 90 min)- każde spotkanie rozpoczyna się wizytą na fragmencie wystawy związanej tematycznie z warsztatem (15 minut) i jest zwieńczone warsztatem plastycznym (30 minut); lub/i
Lekcji muzealnych (45 min - 1h) - lekcja wprowadza szczegółowo w dany obszar. W zależności od tematyki może zawierać wejście na fragment wystawy, prezentację części teoretycznej, jak i część praktyczną - zadania w zespołach.
WAŻNE INFORMACJE
warsztaty prowadzone od wtorku do piątku, w godzinach: od 10.00 do 15.00,
rezerwacji zajęć należy dokonać z minimum tygodniowym wyprzedzeniem;
opłata za warsztat– 18 zł od każdego uczestnika, w cenie warsztatu wejście na wystawy, udział opiekuna bezpłatny;
opłata za edukatora – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;
opłata za lekcję – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu do muzeum od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;
opłata za cykl – 60 zł od każdego uczestnika, w cenie cztery warsztaty oraz wejście na wystawy, udział opiekuna bezpłatny;
wielkość grupy od 10 do 30 uczestników. W przypadku grup większych nauczyciel musi wybrać dwa lub trzy różne tematy, wówczas warsztaty prowadzimy równolegle;
Prowadzimy również warsztaty i lekcje z dojazdem do placówki w cenie od osoby: 20 zł na terenie Łodzi, 35 zł na terenie województwa łódzkiego.
Zapisy i pytania od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-16:00 pod numerem 665 655 606 lub za pomocą maila edukacja@maie.lodz.pl
1. Wystawa etnograficzna "Szare jak ziemia, barwne jak pamięć"
Wystawa etnograficzna przenosi nas w świat wsi rawskiej, opoczyńskiej, łowickiej i sieradzkiej. Świat ten zamknięto w kadrach ukazujących życie rodzin chłopskich lat międzywojennych i wcześniejszych, od narodzin do śmierci, wpisane w cykl pór roku.
2. Wystawa archeologiczna stała "Przeszłość wydobyta z ziemi"
Wystawa archeologiczna pokazuje teren Polski Środkowej z perspektywy archeologii i jej znalezisk. Zaprasza w podróż przez epoki od paleolitu do późnego średniowiecza, ponad 100 tysięcy lat rozwoju człowieka.
Klasę dzielimy na grupy, w każdej grupie może być maksymalnie 15 uczniów.
W barbarzyńskiej Łodzi
Warsztaty, które przeniosą uczestników w czasy pierwszych wieków naszej ery, kiedy na terenach dzisiejszej Łodzi mieszkali tajemniczy barbarzyńcy. Poznamy ich historię, codzienne życie i wygląd.
Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?
- Praca archeologa: Omówimy, jak archeolodzy odkrywają przeszłość. Dzieci dowiedzą się, jak wygląda praca archeologa i jakie skarby można znaleźć pod ziemią.
- Łódzcy Barbarzyńcy: Poznamy fascynujące postacie, takie jak Retkińska Księżniczka i Wojownik z ul. Szczecińskiej, których odkrycia wniosły wiele informacji o dawnych mieszkańcach tych terenów.
- Twórcze działanie: Dzieci będą miały okazję zaprojektować swoich własnych barbarzyńców, używając szablonów oraz zróżnicowanych technik plastycznych. To świetna okazja do rozwijania kreatywności i umiejętności manualnych.
Podstawa programowa
- Historia: I.1, I.2, I.5. Klasa IV: I.2, III.4; klasa V: 1.2
- Plastyka: I.6, II.6
Tajemnice wycinanki
Uczestników czeka fascynująca podróż do świata tradycyjnej sztuki ludowej! Dowiedzą się, jak wycinanki były wykorzystywane do dekorowania polskich chałup, poznając przy tym historię i znaczenie tej niezwykłej formy rękodzieła.
Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?
- Odkrywanie polskiej tradycji: świetna lekcja historii i sztuki wycinankarstwa, wykorzystywanej do dekorowania domostw.
- Rozwój zdolności manualnych i wyobraźni: uczestnicy poznają tajniki tej wyjątkowej sztuki, tworząc swoją własną wycinankę - inspirowaną wzorami ze zbiorów naszego muzeum.
- Tradycja we współczesnej sztuce: wycinanka to nie tylko relikt przeszłości, uczestnicy zobaczą współczesne realizacje odwołujące się graficznie do motywu wycinanki.
Podstawa programowa
- Plastyka: III.3, III.7
- Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
Warsztat Zyg Zag
W trakcie warsztatu opowiemy jak wyglądała praca garncarza oraz jak się zmieniała na przestrzeni tysięcy lat.
Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?
Wizyta na wystawie archeologicznej: zobaczymy autentyczne naczynia od prehistorii po średniowiecze. Uczestnicy dotkną kopii średniowiecznych naczyń. Opowiemy, jak archeolodzy odkrywają przeszłość i jak znaleziska ceramiki pomagają w odpowiedzi na pytanie "jak dawnej żyli ludzie?".
Rozwój umiejętności manualnych, do wyboru podczas zapisu:
- wyklejenie szablonu naczynia z przygotowanej masy solnej. Szablony posiadają różne typy ornamentów, które należy dokończyć za pomocą dostępnych narzędzi/ lub
- wylepienie przestrzennego naczynia z wałeczków z gliny samoutwardzalnej. Naczynia ozdabia się w różne ornamenty za pomocą dostępnych narzędzi. Wymagana dopłata do warsztatów 5 zł od osoby.
Podstawa programowa
- Historia: I.1, I.4, II.4, Klasa IV: III.3, Klasa V: I.1
- Plastyka: I.1, II.1, II.3, III.1, III.7
Warsztaty świąteczne
Poznaj z nami tajemnice różnych świąt. To wyjątkowa okazja, aby dzieci mogły tworzyć piękne prace inspirowane tradycyjnymi wyrobami ludowymi.
Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?
- Odkrywanie polskiej tradycji: Podczas każdego warsztatu dzieci dowiedzą się więcej o bogactwie i pięknie polskich tradycji świątecznych. Poznamy historie związane z Bożym Narodzeniem lub Wielkanocą, ucząc się o naszych korzeniach kulturowych
- Strasznie ciekawe zwyczaje (październik): Odkryjemy celtyckie korzenie popularnego dziś Halloween. Porozmawiamy o słowiańskim święcie Dziadów. Poznamy prastary zwyczaj tworzenia karaboszek i sami je wykonamy.
- Tworzenie ozdób bożonarodzeniowych (grudzień): Dzieci będą miały okazję przygotować własne ozdoby na choinkę, wykorzystując tradycyjne techniki i materiały. Poznamy piękno polskich zwyczajów świątecznych i odkryjemy magię ręcznie robionych ozdób.
- Tworzenie ozdób Wielkanoc (marzec/kwiecień): W czasie warsztatów wielkanocnych uczestnicy będą tworzyć "Kurek dyngusowy", poznając przy tym symbolikę i znaczenie dawnych zwyczajów.
Podstawa programowa
- Plastyka: III.3, III.7
- Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
Lalkowy Teatr Feniksa
Podczas tych niezwykłych zajęć dzieci będą mieć okazję poznać magicznego ptaka Feniksa! Przeniosą się w świat teatru, scenografii teatralnej i aktorów lalkowych.
Co czeka uczestników podczas tych niezwykłych zajęć?
- Poznanie różnorodnych typów lalek teatralnych: Dzieci dowiedzą się, jakie są typy lalek teatralnych, ich nazwy oraz budowę. Poznamy marionetki, kukiełki, pacynki i wiele innych.
- Twórcze działanie: W duchu kreatywności i zabawy dzieci będą miały okazję stworzyć własną lalkę teatralną inspirowaną magicznym ptakiem – Feniksem. Poznamy techniki animacji i odkryjemy sztukę ożywiania lalek.
- Rozwój zdolności teatralnych i wyobraźni: Te warsztaty to doskonała okazja do rozwijania zdolności manualnych i wyobraźni. Każde dziecko będzie mogło poczuć się jak prawdziwy twórca i aktor.
Podstawa programowa:
- Plastyka: I.3, II.5,
- Język polski: I.1, I.7, Klasa IV-VI: I.2
Bolesław Chrobry - władca i wojownik
W 2025 r. mija 1000 lat od pierwszej koronacji na ziemiach polskich.
W związku z tym chcemy ponownie odkryć postać Bolesława Chrobrego.
- Opowiemy o tym, jakie działania polityczne, militarne i gospodarcze doprowadziły go do koronacji.
- Spojrzymy na czasy Chrobrego przez pryzmat historii lokalnej - znalezisk archeologicznych z jego czasów z terenów województwa łódzkiego.
- Uczniowie poznają też zasady prowadzenia prac archeologicznych i dowiedzą się jak postępować w przypadku znalezienia zabytku.
Podstawa programowa
- Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: IV.2, Klasa V: V.3
Historia jak z obrazka: Tajemnice Tkaniny z Bayeux*
Dzielni wojownicy, dalekie wyprawy i wielkie bitwy – podczas zajęć wyruszymy w podróż do średniowiecznej Europy.
- Dowiemy się czym jest tkanina z Bayeux oraz przeanalizujemy co przedstawia.
- Zwrócimy uwagę na to, jak żyli ludzie w średniowiecznej Europie, jak się ubierali, jak walczyli i jakie zwierzęta im towarzyszyły.
- Następnie stworzymy własną historię jak z obrazka.
*ręcznie haftowane płótno z XI wieku; cenne ikonograficzne źródło historyczne. W roku 2007 zostałp wpisane na listę UNESCO Pamięć Świata.
Podstawa programowa
- Historia: I.4, II.1, II.4, III.1, Klasa IV: III.1, III.3, Klasa V: IV.2, IV.3
Kroniki młodego archeologa
Lekcja muzealna poświęcona zagadnieniu jakim jest archeologia.
- Uczestnicy w jej trakcie dowiedzą się kim jest archeolog oraz czym zajmują się osoby badające tą dziedzinę nauki.
- Prowadzący pokażą jak wygląda praca na stanowisku archeologicznym od podszewki.
- Na koniec uczestnicy utrzymają zadanie przeprowadzenia miniaturowych wykopalisk i dokonanie dokumentacji na karcie ewidencyjnej tego co uda im się odnaleźć w trakcie pracy.
Podstawa programowa
Historia: I.1, I.2, I.4, II.3, II.5, Klasa IV: III.2
Średniowieczne miasto
Podczas zajęć uczniowie będą odkrywać tajemnice życia miejskiego w średniowieczu oraz poznawać początki miast polskich, w tym również historię Łodzi.
- Prezentacja multimedialna pozwoli na poznanie lokacji na prawie magdeburskim, zgłębienia tajemnic budynków i poznania profesji mieszkańców miasta.
- Utrwalenie wiedzy w formie fascynującej gry strategicznej. Podzieleni na sześcioosobowe grupy, będą mieli za zadanie rozbudowywać swoje miasto zgodnie z zasadami gry.
- Ta niezwykła gra nie tylko dostarczy uczestnikom wiedzy historycznej, ale także będzie doskonałym narzędziem do nauki współpracy, komunikacji oraz strategicznego myślenia.
Podstawa programowa
- Historia: I.4, II.2, III.3 Klasa IV: I.2, Klasa V: IV.2, IV.3,VI.4
- kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia; praca w zespole
Gra stara jak świat
Ludzie od tysięcy lat wymyślali różne zajęcia mające na celu zapewnienie im rozrywki. Jedną z metod spędzania wolnego czasu stały się różnego rodzaju gry logiczne oparte na rywalizacji.
- Poznamy gry, które dzięki znaleziskom archeologicznym oraz źródłom pisanym udało się odtworzyć.
- Opowiedzmy w co grali starożytni Egipcjanie, Rzymianie czy Wikingowie.
- Uczniowie zagrają w wybrane gry historyczne.
Podstawa programowa
- Historia: II.5, Klasa IV: III.3, Klasa V: I.2, I.5, IV.3
Muzeum od święta
Nasze zajęcia czerpią inspirację z różnorodnych obrzędów odbywających się w trakcie roku kalendarzowego. Podczas tych wyjątkowych spotkań opowiemy o tradycjach polskich, które czasem są już zapomniane, czasem również o ich odpowiednikach z innych krajów a nawet kontynentów. Tematy do wyboru, każda lekcja opowiada o innym święcie.
- Święto Zmarłych - w dawnych czasach wierzono, że dusze zmarłych odwiedzają swoje domy, dlatego pozostawiano im jedzenie na stołach lub oknach.
- Boże Narodzenie - kolędy, są śpiewane w Polsce od XV wieku. Polska ma jedną z najbogatszych tradycji kolędowania w Europie – istnieje ponad 500 różnych kolęd!
- Wielkanoc - Śmigus-Dyngus, ma korzenie pogańskie i pierwotnie był rytuałem oczyszczenia oraz budzenia wiosny.
- Sobótka (Noc Kupały)- obchodzona jest w najkrótszą noc w roku. To święto słowiańskie związane z ogniem, wodą i miłością.
- Dożynki - zwane również Świętem Plonów, to uroczyste obchody zakończenia żniw. Były one wyrazem wdzięczności za urodzaj i prośbą o pomyślność na kolejny rok.
Podstawa programowa
- Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji
„Chrobry 1025” to cykl czterech spotkań dla klas 4-5 Szkoły Podstawowej.
- Koszt udziału w projekcie to 60 zł od ucznia.
- Nauczyciel jak i uczniowie otrzymają poświadczenie udziału w projekcie.
- Nauczyciel otrzyma dodatkowe materiały dydaktyczne do wykorzystania na lekcji.
W 2025 r. mija 1000 lat od pierwszej koronacji na ziemiach polskich. W związku z tym chcemy ponownie odkryć postać Bolesława Chrobrego. Opowiemy o tym, jakie działania polityczne, militarne i gospodarcze doprowadziły go do koronacji. Spojrzymy na czasy Chrobrego przez pryzmat historii lokalnej - znalezisk archeologicznych z jego czasów z terenów województwa łódzkiego. Uczniowie poznają też zasady prowadzenia prac archeologicznych i dowiedzą się jak postępować w przypadku znalezienia zabytku.
Tematy spotkań:
- Odkrywamy przeszłość
Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, skąd czerpiemy wiedzę o historii. Dowiemy się jakie są rodzaje źródeł historycznych i które z nich dotyczą czasów Chrobrego. Poznamy zasady pracy archeologa oraz postępowania w przypadku znalezienia zabytku. Uczniowie wezmą udział w mini wykopaliskach i wypełnią dokumentację z tych wykopalisk. Będą mogli wziąć do ręki repliki różnych zabytków odnalezionych podczas wykopalisk archeologicznych. Zajęcia uzupełni wizyta na fragmencie wystawy archeologicznej.
- Okiem gospodarza
Podczas warsztatów dowiemy się, jak Chrobry rozwinął gospodarkę i obronność. Poznamy wygląd grodów i podgrodzi. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o rolę, jaką odgrywały te budowle. Opowiemy o grodzie w Tumie, którym dziś opiekuje się nasze Muzeum. Odkryjemy osady służebne i zajęcia ludności w nich mieszkającej. Poznamy denary bite przez mennicę książęcą Bolesława Chrobrego. W ramach warsztatów każde dziecko wykona replikę tej najsłynniejszej polskiej monety. Czy wiecie, że w zbiorach naszego Muzeum jest denar Chrobrego?
- Wojny i podboje
Tym razem przyjrzymy się działaniom wojennym, które toczył Chrobry. Prześledzimy przebieg działań wojennych na mapie. Spojrzymy na podboje władcy w świetle znalezisk archeologicznych z województwa łódzkiego. Poznamy uzbrojenie drużyny książęcej. Nauczymy się nazw elementów tego uzbrojenia. Każde dziecko wykona tarczę obronną. Będzie też możliwość przymierzenia elementów stroju woja.
- Droga do korony
Podczas warsztatów poznamy kulisy działań dyplomatycznych Chrobrego i odkryjemy długą drogę, która przywiodła go do korony królewskiej. Pracując z tekstem źródłowym poznamy kulisy zjazdu gnieźnieńskiego. Odtworzymy też okoliczności i moment koronacji Bolesława Chrobrego w 1025 r. Przyjrzymy się obrazowi Jana Matejki przedstawiającemu to wydarzenie. Na koniec uczniowie uwiecznią na tkaninie zjazd gnieźnieński i pierwszą na ziemiach polskich koronację.
Podstawa programowa
- Historia: I.3, I.4, III.1, III.2, III.3, III.1, Klasa IV: IV.2, Klasa V: V.3
Skansen w Kwiatkówku i Grodzisko w Tumie
Zapraszamy na niezapomnianą przygodę edukacyjną do Skansenu w Kwiatkówku i do Grodziska w Tumie! Oba miejsca łączy malownicza ścieżka przyrodnicza.
Odkryj tajemnice historii i kultury naszego regionu dzięki sezonowej ofercie, trwającej od kwietnia do czerwca, w malowniczej miejscowości Kwiatkówek pod Łęczycą. Wzbogać swoją wycieczkę klasową o fascynujące zajęcia, które odbywają się w czwartki.
Zobacz zabudowę Łęczyckiej Zagrody Chłopskiej, przespaceruj się ciekawą ścieżką edukacji kulturowo-przyrodniczej oraz poczuj historię średniowiecza otoczony wałami grodziska w Tumie. Nasze zajęcia zapewniają interaktywny sposób nauki, który angażuje uczniów i pozwala im zgłębić bogactwo dziedzictwa kulturowego naszego regionu.
Uwaga! Zapisy na zajęcia: Skansen tel: 888 224 867 lub e-mail: skansen@maie.lodz.pl. Szczegółowy opis na stronie https://tum.maie.lodz.pl/media/system/aktualnosci/EDUKACJA-W-PLENERZE-OFERTA-kwiecien-czerwiec-2024.pdf