logotyp

Szkoły ponadpodstawowe

Zapraszamy do skorzystania z:

Lekcji muzealnych (45 min - 1h) - wprowadza szczegółowo w dany obszar, składa się z prezentacji teoretycznej, jak i z części praktycznej - zadania w zespołach.

WAŻNE INFORMACJE

  • warsztaty prowadzone od wtorku do piątku, w godzinach: od 10.00 do 15.00, 
  • rezerwacji zajęć należy dokonać z minimum tygodniowym wyprzedzeniem;
  • opłata za lekcję – 5 zł od osoby + koszt biletu wstępu do muzeum od każdego uczestnika, udział opiekuna bezpłatny;
  • wielkość grupy od 10 do 60 uczestników. W przypadku grup ponad 30 osobowych nauczyciel musi wybrać dwa różne tematy, wówczas lekcje prowadzimy równolegle w dwóch salach;

Zapisy i pytania od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-16:00 pod numerem 665 655 606 lub za pomocą maila edukacja@maie.lodz.pl

LEKCJE MUZEALNE
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_28.png

Kobiety władzy: o średniowiecznych Polkach wpływających na historię Europy - od października 2024

Czy kobiety w średniowieczu miały realny wpływ na historię? Jaką rolę odgrywały w polityce i życiu dworskim? Na zajęciach „ przyjrzymy się trzem wyjątkowym postaciom, które odegrały kluczową rolę w kształtowaniu losów Polski i Europy w wczesnym średniowieczu: Świętosławie Piastównie, Regelindzie Piastównie i Rychezie Lotaryńskiej.

  • Świętosława Piastówna – córka Mieszka I, uważana za jedną z najpotężniejszych kobiet swej epoki. 
  • Regelinda Piastówna – córka Bolesława Chrobrego, żona margrabiego Miśni Hermana I.
  • Rycheza Lotaryńska – królowa Polski, żona Mieszka II, kobieta o wyjątkowej pozycji i wpływach, która po śmierci męża musiała stawić czoła politycznym zawirowaniom. 

Uczestnicy zajęć zgłębią kontekst historyczny wczesnośredniowiecznej Polski i Europy, analizując nie tylko postacie trzech wyjątkowych kobiet, ale także sieci sojuszy, konfliktów i relacji rodzinnych, które kształtowały polityczne decyzje i układy władzy.

Podstawa programowa

  • Historia: IX.1, IX.4
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_14.png

Gra stara jak świat

Ludzie od tysięcy lat wymyślali różne zajęcia mające na celu zapewnienie im rozrywki. Jedną z metod spędzania wolnego czasu stały się różnego rodzaju gry logiczne oparte na rywalizacji. 

  • Poznamy gry, które dzięki znaleziskom archeologicznym oraz źródłom pisanym udało się odtworzyć. 
  • Opowiedzmy w co grali starożytni Egipcjanie, Rzymianie czy Wikingowie.  
  • Uczniowie zagrają w wybrane gry historyczne.

Podstawa programowa

  • Historia: I.1, II.2, II.4, Podstawa: II.1, IV.6
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_15.png

„Crime story? Archeologia w świetle zagadek przeszłości”. 

Czy archeolog może być detektywem? Czy te dwa zawody naprawdę mają ze sobą coś wspólnego? Podczas zajęć „Crime story? Archeologia w świetle zagadek przeszłości” spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, przyglądając się metodom pracy archeologa i jego roli w rozwiązywaniu tajemnic z dawnych czasów.

Uczestnicy dowiedzą się, w jakich sytuacjach policja zwraca się o pomoc do archeologów. Czy to w przypadku odkrycia nieznanego grobu, badania miejsca dawnej bitwy, czy ślady zbrodni sprzed wieków.? 

Poznamy metody pracy archeologów, takie jak wykorzystywanie georadarów, analizy chemiczne czy badania dendrochronologiczne, które pozwalają datować znaleziska i określać, gdzie dokładnie szukać śladów przeszłości. 

Opowiemy jak archeologia korzysta z nauk pomocniczych, takich jak antropologia, geologia czy chemia, na przykładzie konkretnych zagadek.

Podstawa programowa

Historia: II.1, II.2, II.3, II.4

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_27.png

Spektakularne fałszerstwa w archeologii, numizmatyce i sztuce - od października 2024

Czy można oszukać historię? Jakie zagadki kryją się za największymi fałszerstwami, które wstrząsnęły światem archeologii, numizmatyki i sztuki? Podczas tych zajęć zabierzemy uczestników w fascynującą podróż przez spektakularne przypadki fałszerstw, które oszukały ekspertów, wpłynęły na dzieje nauki i zmieniły losy muzeów oraz kolekcji na całym świecie.

Poznamy nie tylko historie fałszywych artefaktów, monet i dzieł sztuki, ale także ludzi, którzy stali za tymi oszustwami – od błyskotliwych fałszerzy, przez kolekcjonerów, po renomowanych ekspertów, którzy dali się nabrać. 

Dowiemy się, jak spryt i talent niektórych osób pozwoliły na stworzenie "dowodów" na istnienie zaginionych cywilizacji, królestw, czy autentyczności nieistniejących dzieł mistrzów.

Te zajęcia to opowieść o tym, jak łatwo można dać się zwieść pozorom i dlaczego tak ważne jest, by zachować ostrożność w interpretacji znalezisk.

Podstawa programowa

kształcenia ogólnego: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia

	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_10.png

Ludowa moda

Czy polska wieś była modna? Czym tak naprawdę jest moda i jak wyglądała na polskiej wsi ponad 100 lat temu? Podczas zajęć „Ludowa moda” przyjrzymy się bliżej, jak kształtowały się trendy i jakie znaczenie miały stroje ludowe w życiu codziennym i odświętnym mieszkańców polskich wsi. 

  • Będziemy analizować, na ile kostiumy w najnowszej ekranizacji „Chłopów” z 2023 roku odzwierciedlają rzeczywistość i czy są zgodne z autentycznymi strojami z przełomu XIX i XX wieku. 
  • Przygotowana mapa polskich strojów regionalnych pozwoli nam odkryć, jak różnorodne i bogate były tradycje ubioru w poszczególnych regionach Polski.
  • Poznamy kluczowe elementy stroju ludowego – od charakterystycznych haftów i ozdób, po fasony i nakrycia głowy. Uczestnicy dowiedzą się, jakie kolory dominowały w strojach, a także z jakich surowców te stroje powstawały.

To wyjątkowa lekcja historii i kultury, która pozwoli zanurzyć się w barwnym świecie ludowej mody i zrozumieć, jak wiele mówi ona o tożsamości i tradycjach dawnej Polski.

Podstawa programowa

  • Język Polski: I.5, I.7, Podstawa: I.19) i 15)
	
public://2024-08/Oferta edukacyjna_9.png

Muzeum od święta

Nasze zajęcia czerpią inspirację z różnorodnych obrzędów odbywających się w trakcie roku kalendarzowego. Podczas tych wyjątkowych spotkań opowiemy o tradycjach polskich, które czasem są już zapomniane, czasem również o ich odpowiednikach z innych krajów a nawet kontynentów. Tematy do wyboru, każda lekcja opowiada o innym święcie.

Święto Zmarłych  -  w dawnych czasach wierzono, że dusze zmarłych odwiedzają swoje domy, dlatego pozostawiano im jedzenie na stołach lub oknach.

Boże Narodzenie - kolędy, są śpiewane w Polsce od XV wieku. Polska ma jedną z najbogatszych tradycji kolędowania w Europie – istnieje ponad 500 różnych kolęd!

Wielkanoc - Śmigus-Dyngus, ma korzenie pogańskie i pierwotnie był rytuałem oczyszczenia oraz budzenia wiosny.

Sobótka (Noc Kupały)-  obchodzona jest  w najkrótszą noc w roku. To święto słowiańskie związane z ogniem, wodą i miłością.

Dożynki - zwane również Świętem Plonów, to uroczyste obchody zakończenia żniw. Były one wyrazem wdzięczności za urodzaj i prośbą o pomyślność na kolejny rok.

Podstawa programowa

Język Polski: rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji